joi, 2 februarie 2023

Perioada Triodului - Scară spre Înviere



Începând cu 5 februarie 2023, vom intra în perioada liturgică a Triodului, perioadă care începe cu Duminica Vameșului și Fariseului și ține până în Sâmbăta Mare (înainte de Sfintele Paști).

Perioada Triodului cuprinde: Duminicile pregătitoare, Postul Mare, Săptămâna Patimilor.

Cele trei duminici marcate cu galben fac parte din perioada triodului, în care ne vom afla, începând de duminică, 5 februarie.

Cele trei săptămâni de dinainte de Postul Mare reprezintă săptămânile pregătitoare.

E perioada premergătoare Postului Mare și, în același timp, pregătitoare pentru marele post.

În această perioadă premergătoare, Biserica ne pregătește pentru postire, dar ne și introduce încet-încet în atmosfera Postului Mare. Săptămâna care urmează Duminicii Vameșului și Fariseului este una de dezlegare la toate (miercurea și vinerea nu se postește în această săptămână). Săptămâna care urmează Duminicii Fiului Risipitor este una normală – adică se postește miercurea și vinerea. După Duminica Înfricoșatei Judecăți, nu se mai mănâncă deloc carne, ci doar ouă, pește și produse lactate.

Apoi începe Postul Mare.

Această perioadă constituie un timp de pregătire duhovnicească în vederea începerii postului, iar restul de şapte săptămâni - adică însuşi Postul Paştilor - este vremea de pregătire, prin pocăinţă, post şi rugăciune, pentru a ne învrednici de marea sărbătoare a Învierii Domnului.

Precedată, bineînțeles și de amintirea Patimilor Celui ce S-a răstignit pentru noi. (Săptămâna deniilor sau a patimilor).

Postul Mare începe în lunea care urmează după Duminica Izgonirii lui Adam din Rai (sau Duminica lăsatului sec de brânză).

Duminicile următoare poartă denumiri specifice, după cum urmează:

1. Duminica Ortodoxiei

2. Duminica Sfântului Grigorie Palama

3. Duminica Sfintei Cruci

4. Duminica Sfântului Ioan Scărarul

5. Duminica Sfintei Maria Egipteanca

6. Duminica Floriilor sau Intrarea Domnului în Ierusalim.

Postul Mare se încheie cu Duminica Floriilor, după care începe Săptămâna Patimilor sau Săptămâna Mare, care precede Paștile.

Începând cu Duminica Vameșului și a Fariseului ascultăm la Utrenie o cântare foarte frumoasă: Ușile pocăinței deschide-le mie...


În prima săptămână a Sfântului și Marelui Post cântăm Canonul Sfântului Andrei Criteanul:


Are niște versuri extraordinare!
Și ca stih se repetă: Miluieşte-mă, Dumnezeule, miluieşte-mă.

Canonul cel Mare este un canon de pocăință, adică un lung imn liturgic (peste 250 stihiri), alcatuit din 9 cântări bogate, compuse la rândul lor din stihiri scurte de pocăință, ritmate de invocația "Miluiește-mă, Dumnezeule, miluiește-mă!", cerere care amintește de rugăciunea vameșului din prima duminică a perioadei Triodului.

Canonul liturgic are noua cântări mai lungi formate din multe stihiri scurte, iar aceste nouă intercalau la început cele nouă cântari biblice folosite în viața liturgică răsăriteană:

1. Cântarea lui Moise (Ieșire 15, 1-19)
2. Noua cântare a lui Moise (Deuteronom 32, 1-43)
3. Rugăciunea Anei, mama lui Samuel (I Regi 2, 1-10)
4. Rugăciunea profetului Avacum (Habacuc) (Avacum 3, 2-19)
5. Rugăciunea lui Isaia (Isaia 26, 9-20)
6. Rugăciunea lui Iona (Iona 2, 3-10)
7. Rugăciunea celor Trei tineri
8. Cântarea celor Trei tineri (Sfânta Scriptură, Ediția Sfântului Sinod, 1998, p. 950-951)
9. Cântarea Născătoarei de Dumnezeu (Luca 1, 46-55) și Rugăciunea lui Zaharia, tatăl Sfântului Ioan Botezătorul (Luca 1, 68-79)

Fiecare cântare a Canonului începe cu un Irmos (o strofă dătătoare de ton), se continuă cu stihiri mai scurte și se încheie cu lauda de preamărire adresată Sfintei Treimi (doxastikon) și o laudă adresată Maicii Domnului (theotokion).

Rugaciunea "Miluiește-mă, Dumnezeule, miluiește-mă!" este însoțită de metanie mică și de semnul sfintei cruci. Canonul Sfântului Andrei Criteanul se citește pe fragmente în prima săptămână a Postului Sfintelor Paști, în zilele de luni, marți, miercuri și joi, la Pavecerniță; iar în întregime se citește în ziua de miercuri din săptămâna a 5-a a Postului Sfintelor Paști, tot la Pavecerniță.

4 comentarii:

  1. is this of the Catholic religion?

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce postate minunata, Daniela!
    Cum ai explicat de frumos!
    Sa ne înnoim in duh și noi, Daniela draga!

    RăspundețiȘtergere

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *